Cursus

Opleiding Praktijk Manager deel 1

Wij geloven dat goede zorg begint bij goed opgeleide professionals. Daarom bieden wij praktijkgerichte opleidingen, trainingen en bijscholingen die direct aansluiten bij het werkveld.

Inhoud

Leergang voor praktijkmedewerkers en praktijkmanagers in de tandarts- en huisartsenpraktijk

De praktijkmanager vervult een cruciale rol binnen de tandarts- en huisartsenpraktijk. Zijn of haar werkzaamheden zijn van wezenlijk belang voor het efficiënt en effectief functioneren van de praktijk.

Deze leergang richt zich op het verder professionaliseren van de taken en verantwoordelijkheden van de praktijkmanager. Tijdens de training worden kennis en vaardigheden verdiept die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijkvoering.

De leergang wordt afgesloten met een door de deelnemer opgesteld verbeterplan, gericht op de eigen praktijk.

Leerdoelen

  • Dagdeel 1: Hoe zit de organisatie/structuur van ‘mijn ‘ (tand)artsenpraktijk in elkaar? Wat is de plaats van de Praktijkmanager in de organisatie? Hoe om te gaan met deze (nieuwe) functie en de nieuwe plaats in de organisatie? Wat is een Praktijkmanager? Wat zijn de taken en bevoegdheden van de Praktijkmanager? Wat doe ik aan taken? Wat zou ik nog kunnen doen. Wat zijn de sterke- en zwakke punten van de praktijk? Wat zijn de kansen en bedreigingen? (SWOT-analyse)
  • Dagdeel 2: Bespreken huiswerk. Wat zijn mij kern kwaliteiten, valkuilen, allergieën en ontwikkelpunten? Sommige mensen liggen me gewoon niet…Met bepaalde mensen heb ik erg veel moeite…Mensen indelen met kleuren (Insights Discovery ©) Hoe is de kleursamenstelling in ons team? Welke consequenties heeft dit voor de samenwerking in het team. Hoe maak ik van onze groep medewerkers in de praktijk een echt team? Wat is het verschil tussen een groep en een team? Hoe ontwikkelen teams zich? Welke 5 fasen van teamontwikkeling zijn er? (Tuckman)
  • Dagdeel 3: Bespreken huiswerk. Communicatie wat kan er misgaan? Feiten versus interpretaties in de communicatie. Vijf waarheden van communicatie? Hoe optimaliseer je de communicatie. Hoe kan ik overtuigen en beïnvloeden. Verbaal versus non-verbaal communiceren. Hoe los ik communicatiemisverstand op? LSD.
  • Dagdeel 4: Bespreken huiswerk. Hoe ‘stuur’ je je medewerkers aan? Welke type ben ik? Relatiegericht versus taakgericht aansturen. Hoe ontwikkelen (nieuwe) medewerkers/ stagiaires zich? (Hersey Blanchard. Situationeel Leidinggeven) Welke stijlen van leidinggeven zijn er? Instrueren, overtuigen, overleggen, coachen en delegeren. Wanneer pas je welke stijl toe? Hoe stimuleer en motiveer ik mensen? Welke stijl van leidinggeven pas je toe bij wie?

Instroomcriteria

Geen instroomcriteria

Benodigd instrumentarium

Geen instrumentarium benodigd

Informatie

MEER INFORMATIE

Naam
Email
Bericht